Behind the scenes

scenskräck och att skådespela!

Kategori: Allmänt

 
Såhär glad var jag när jag fick reda på att jag skulle gå kursen!
 
I Januari började jag gå en skådespelarkurs. Den var väldigt givande och intressant. Man fick lära sig hur man agerar framför kameran, men även hur de är att vara bakom kameran. 
Hans Montelius och Jonas Larsson höll i kursen. Två härliga människor som vunnit olika filmpriser runt om i världen. 
Tills första tillfället, hade vi i uppgift att skriva ner saker om oss själva, som vi sen skulle berätta inför alla andra. Jag som har lite scenskräck (tänk mycket) ,var nervös inför detta redan när vi fick det i uppgift.
Det gick som förväntat, Inte alls bra! Under den kvällen hann jag fundera på om detta verkligen var nått för mig. Att spela in filmer och ha scenskräck är ingen bra kombination. 
Felet jag gjorde var att jag målade upp en bild i huvudet om att jag inte skulle klara det, att jag undermedvetet  intalade mig själv att jag inte skulle klarar det. 
Men jag kände att det var dags att ta tag i detta nu. Så jag gjorde allt för att klara av kursen.
 
Det sista vi hade i uppgift var att hitta en egen scen som man sen skulle spela in. Antingen tillsammans med någon eller själv.
Jag valde så klart att gå den svåra vägen, och göra en monolog. Vilket innebar att jag har ett eget manus som jag ska göra helt själv. Vilket var väldigt skrämande.
MEN jag klarade det. Inte perfekt, men jag gjorde det. 
Så idag är jag jättestolt över mig själv, för att jag övervann den rädslan. 
Jag tror att det bästa man kan göra om man vill utvecklas i livet, det är att övervinna sina rädslor. 
Nu vet jag att det inte är så farligt att prata inför folk. Och framförallt att det är okej att misslyckas, man behöver inte vara perfekt hela tiden. 
Det är okej ändå!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: